Tuesday 14 August 2012

apa khabar al-Quran di dadamu?

bismillah. ^^,

assalamualaikum.

hope semua2 sihat2 belaka di samping sibuk memburu Lailatul Qadr di penghujung Ramadhan ney.

hari ney, genap 3 tahun saya khatam hafaz Quran. sejujurnya, sangat2 tidak layak nak pegang title ‘hafizah’ ney dan sangat2 tak suka kalau orang cakap saya hafizah. realiti diri saya memang failed nak dapat title tu. Quran bukannya masyi, perangai bukannya elok sangat. positif2, kata2 tu kan doa.

bertanya pada diri sendiri, berapa juzu’ yang betul2 cair dalam kepala. aduh… terdiam terkedu tak terkata.

“ ala, bukannya tak usaha nak jaga Quran tu “.

“ kalau nampak usaha tu tak membuahkan hasil yang kita nak, tu maknanya kena usaha lebih lagi la tu “.

ya, usaha perlu di’square’kan atau mungkin di’cube’kan.

memang, duduk dalam suasana yang bukan suasana Quran amat payah. contoh, kita niat nak mengaji tetapi bila tengok kawan2 enjoy je buat itu buat ini, kita pun rasa nak join sekali. selalu kalau saya duk musolla, saya mengaji. pastu akan ada orang tanya, “ ambik tilawah ke? “. point kat sini bukan la nak cakap saya rajin mengulang tapi betapa suasana Quran tu kurang. saya rasa nak cakap je, “ kenapa, mengaji time ambik tilawah je ke? mengaji time bulan Ramadhan je ke? “.

tu la orang kata, kita yang kena bina suasana. jangan kita terpengaruh dengan suasana. kita tak sama dengan orang. bukan la nak kata kita ney hebat. tapi, kita ada kewajipan lain yang tak semua orang ada. tak nak bagi rasa terbeban dengan kewajipan tu, anggap la kita ney special. kan Ustaz Amin selalu cakap, kita ney orang2 yang dipilih oleh Allah untuk menjaga kalam-Nya.

Allah… rindunya sekolah. rasa menyesal pun ada sebab nasihat2 ustaz ustazah dulu2, endah tak endah je. tapi sekarang baru rasa, “ betul apa yang ustaz cakap dulu “. tapi tu la kan, lagi tak kena batang hidung sendiri, susah nak percaya cakap orang. aduhai…

fikir2 lagi, rasa macam… teruknya aku !!! bila Allah pilih kita untuk jaga kalam Dia, sebenarnya Allah buka banyak pintu kebaikan untuk kita. terutamanya cara hidup kita. kalau buat pelik2 sikit, mesti orang kata, “ budak hafaz Quran, macam ney ke? “. bukan la nak kata kita jaga cara hidup kita sebab takut orang mengata kat kita, tapi kalau kita betul2 sedar hakikat diri kita ney, mesti kita akan sedaya upaya jaga diri kita dari buat dosa. 1 dosa, 1 titik hitam kat hati. makin banyak, makin gelap hati kita. kalau ilmu pun susah kalau kita banyak buat dosa, apatah lagi Quran, ya tak?

banyaknya benda yang perlu diperbaiki. macam mana nak didik orang kalau diri sendiri pun masih belum terdidik? bukan la nak kata dah sempurna baru boleh tegur orang itu ini. tapi macam mana kalau kita pun masih belum berjaya mendidik diri untuk tidak tunduk pada nafsu? anak2 kita macam mana nanti? bila tengok gaya hidup kita macam tu, probability untuk dia ikut tu terlalu tinggi? berjayakah kita sebagai seorang ibu? tegasnya di sini… saya belum bersedia untuk itu.

dah melalut ke mana2. tapi begitulah keadaannya kalau kita muhasabah. dari satu perkara, pergi kepada perkara lain. masa tu kita akan sedar reality diri kita, hakikat sebenar hati kita. walaupun kita tak nampak keadaan hati kita, tapi boleh la nak bajet2 kalau kita ingat balik perbuatan2 kita.

semoga kita semua akan menjadi lebih baik dari hari ke hari, insya-Allah. harapnya, kita semua akan ada jawapan yang lebih baik dari tahun ke tahun kalau kita ditanya, “ apa khabar Quran dalam hati kita? ”. ya Allah, ampunkan dosa2 kami, ampunkan kelalaian kami, ampunkan keterlanjuran kami.

sayonara.

alhamdulillah. ^^,

No comments:

Post a Comment