Thursday 5 January 2012

Kahwin :: Are You Ready Kids ?

Assalamualaikum.. :D


Semua orang duk berdiskusi pasal kahwin..
So saya nak bagi pendapat lar sket..
Sekadar pandangan, tak wajib betul, harus salah.. ^^,

Saya sendiri, kalau orang tanya...
Nak bina bait muslim tak?..nak...
Dah ada calon dah?..ada..
Mak ayah dah tahu (kedua2 belah pihak)?..dah..
Dah sedia?..em...(fikir panjang)..

Persediaan melangkah ke alam yang baru sebenarnya luas..
Bukan sekadar kena tahu masak, tahu kemas rumah..
Persediaan untuk jadi 'IBU CERDIK YANG SOLEHAH'..
Saya masih belum bersedia dari bab itu..

Satu buku yang saya baca..
Kalau tuntutan asas kita sebagai Muslim pun kita masih terkial2 nak melaksanakannya..
Itu bermakna kita masih belum bersedia nak kahwin..
Tuntutan2 asas tu antaranya solat 5 waktu dan lain2..
Tapi untuk kita saya tambah lagi 1 tuntutan asas..
MURAJA'AH QURAN..

Saya sendiri akui,
Saya masih belum boleh istiqamah muraja'ah mengikut target saya..
Kalau hidup saya sekarang ney, yang tak sibuk ngan apa2..
Just belajar, study, mutola'ah..
Pun masih belum boleh istiqamah capai target..
Nanti kalau dah kahwin macam mana?
Lebih2 kalau dah ada anak, macam mana?
Perkahwinan itu ada tanggungjawab..
Jadi macam mana, tanggungjawab yang sedia ada masih belum tertunai,
dah tambah satu tanggungjawab baru?? ^^,

Maksud saya di sini,
Sementara kita masih lapang..
Tanggungjawab tak terlalu banyak agy..
Kita sediakan diri kita untuk jadi ibu, bukan isteri..
Sebab seorang isteri takkan dipanggil ibu kalau tak ada anak..
Orang yang dipanggil ibu, mestilah seorang isteri kan??
Semua mesti nak cahaya mata..tul tak?? ^^,

So, sediakan diri kita nak jadi seorang ibu..
Kita cuba jadikan diri kita contoh terbaik untuk anak2 kita nanti..
Nak jadi contoh terbaik, kita kena check balik apa kekurangan diri..
Aplikasi terbaik, kalau ada adik2/anak saudara/sepupu yang kecik agy,
kita cuba layan dia dengan perasaan keibuan..
Satu sifat keibuan yang bagi saya tak ada orang boleh tandingi, SABAR..

Next,kita gunakan peluang ney untuk muraja'ah betul2..
Kalau boleh sebelum kita mendirikan rumah tangga..
Kita dah masyi betul2..
Tak yah tengok Quran pun kita boleh muraja'ah..
Sambil2 duk buat kerja2 rumah kita boleh baca..
Kan jimat masa tu.. :D

Saya juga nak sarankan 1 perkara..
Bila dah kahwin, cakap awal2 kat suami kita..
Kita ney haamilatul quran..
Mintak tolong dia ingatkan kita supaya muraja'ah..
Terangkan kat dia apa tanggungjawab kita sebagai haamilatul quran..
Kalau dia pun haamilul quran, lagi best..
Boleh muraja'ah sama2..

الله أعلم.
و بالله وفي سبيل الله.

1 comment: