Saturday 24 September 2011

أشهد ان لآ اله الا الله

Assalamualaikum.. :)

Apa khabar sahabat2 sekalian?
Semoga kalian sihat wal afiat sentiasa..
Serta dinaungi rahmat ALLAH sentiasa..
Ada beza sihat dan afiat tu..cari lar,ye... :)

Apa khabar hati?
Apa khabar iman?
Jawablah sejujurnya dalam diri masing2..


Jom tengok ayat Quran ney..

يأيها الناس أنتم الفقرآء إلى الله

Maksud : Wahai manusia,kamulah yang memerlukan ALLAH..

Jom kita sama-sama fikir jap..
Siapalah kita tanpa ALLAH..
Semua yang kita ada hanyalah pinjaman ALLAH..
Nikmat yang kecapi adalah dengan izin ALLAH..
Hatta anggota tubuh badan kita pun milik ALLAH..

Setuju tak kalau saya kata,
Tanpa ALLAH..kita tak ada apa-apa...

Kalian mampu baca apa yang saya taip ney..
Kerana ALLAH memberikan tangan dan jari-jemari kepada saya..
Serta mengizinkan saya menggerakkannya untuk menaip post ney..
Dan kerana ALLAH memberikan mata kepada kita semua..
Serta mengizinkan kita melihat..

Cuba kalian duduk sejenak dan berfikir..
Ya,kita tahu semua yang berlaku adalah dari ALLAH..
Jua dengan izin-NYA..
Tapi adakalanya kita terlupa..kita lalai..(termasuk saya)

Jadi..saya nak ajak kalian semua..
Kita renung balik diri kita..
Siapa aku kalau ALLAH tak bagi apa yang aku ada sekarang?
Jawapan yang akan kita dapat,
AKU BUKAN SESIAPA TANPA ALLAH..

Kita dah dapat banyak nikmat..
Memang kalau kita nak hitung nikmat yang ALLAH bagi kat kita,
Tak akan pernah habis kalau kita senaraikan..
Kita tahu betapa banyaknya nikmat ALLAH..
Tapi adakalanya kita terlupa..kita lalai..(termasuk saya)

Justeru..saya nak ajak kalian semua..
Bersabar dengan segala bentuk ujian yang ALLAH bagi kat kita..
Nikmat ALLAH dah terlalu banyak kita dapat..
Layakkah kita mengeluh andai...
1000 nikmat : 1 ujian?

Dan kita juga kena ingat,
Ujian ALLAH bukan dalam bentuk kesusahan je..
Dalam kesusahan yang ALLAH bagi ada ujian..
Ujian di mana ALLAH ingin melihat sejauh mana kita bersabar..
Dalam kesenangan yang ALLAH bagi ada ujian..
Ujian di mana ALLAH ingin melihat sejauh mana kita bersyukur..
Dan hidup ini adalah untuk bersyukur~

Rasanya..setakat ini je kot post kali ney..
Dan saya mohon sangat2 dari kalian semua..
Andai saya terlalai..andai saya terjatuh..andai saya tersungkur..
Katakanlah pada saya apa yang pernah saya katakan pada kalian..
Kerana saya tidak ingin menjadi orang yang tidak mengerjakan apa yang dikatakannya..

يأيها الذين ءامنوا لم تقولون ما لا تفعلون
كبر مقتا عند االه أن تقولوا ما لا تفعلون

Maksud : Wahai orang yang beriman,mengapa kamu mengatakan apa ynag yidak kamu kerjakan?
(itu) sangat dibenci di sisi ALLAH jika kamu mengatakan apa yang tidak kamu kerjakan..

Kerana memang fitrah manusia itu pelupa..
Maka manusia itu perlu pada peringatan..
Justeru marilah kita saling mengingatkan antara satu sama lain..
Agara kita menjadi orang yang sentiasa beringat..
Semoga kita semua dapat teguh di jalan ALLAH..
Insya ALLAH..

Jaga diri baik2 ya,kalian...
Semoga ALLAH melindungi kalian dari sebarang keburukan dan kemaksiatan..
Dan memanjangkan umur kalian dalam kebaikan..
Serta memberikan kalian kejayaan di dunia dan akhirat..
Insya ALLAH..

~maaf andai tersilap bicara..

#SSA*dhahiyatularab#

No comments:

Post a Comment